Image hosted by TinyPic.com
Pandangan Hidup
 
Thursday, June 02, 2005
ReNTeTaN PaNDaNGaN HiDuP
Lama sungguh rasanya aku tidak menulis, banyak yang menghalang aku dari menulis sesuatu yang aku ingin tulis.....

Setelah beberapa tahun aku berada di MeLaKa, aku dapati ada sesuatu yang terlalu menghantui diri ini, terlalu menghimpit perasaan ini, terlalu mengguris hati ini, dan terlalu mencengkam dada ini..... inilah yang dinamakan asam garam kehidupan.

Banyak pengalaman yang aku kutip dari garis kehidupan aku sebagai seorang yang bergelar "MaNuSia"

Terlalu banyak kisah suka dan duka telah terbuku dihati ini. Aku rasakan diriku semakin matang dalam menilai antara KaCa dan PeRMaTa......

Mungkin kematangan ini aku perolehi setelah bertahun lamanya aku memandang dan berfikir tentang apa yang terjadi di depan mata, apa yang terdengar di corong telinga dan apa yang terucap di pinggir bibir.

MeLaKa...
Sebuah tempat yang mengajar aku erti kehidupan, tempat yang mengajar aku erti persahabatan, tempat yang mengajar aku erti ketuanan, tempat yang mengajar aku erti kasih-sayang...... tapi entahlah!!

Tiba-tiba hati aku sayu mengenangkan semua yang berlaku, sebuah tempat yang aku "SaYaNG" kini kurasa seperti tidak "MeRiaH" dan tidak "LeNGKaP", seperti tiada lagi "KaSiH-SaYaNG" untuk kami semua.....

Kemana hilangnya "HiLai TaWa" dan "SeNDa GuRau"?? Kemana perginya "TePuK-TaMPaR" dan " GeLeK TaRi"??
Mungkin semuanya tidak lagi seindah dulu, tidak lagi semesra dulu, tidak lagi seakrab dulu, tidak lagi sesusah dulu, tidak lagi seramai dulu, tidak lagi sekecoh dulu, tidak lagi semeriah dulu atau...... hanya aku yang terlalu mendambakan kenangan lalu???

Mengapa ada sesuatu yang "BeRuBaH"?? dan mengapa pula ada sesuatu yang "MaSiH TiDaK BeRuBaH"?? Mengapa antara perubahan dan ketetapan ini disongsangkan?? Mengapa ada hati yang di"PiNGGiRKaN"?? Mengapa ada tawa yang di"CiPTaKaN"?? Mengapa ada janji yang di"MuNGKiRKaN"?? Mengapa ada perasaan yang di"LuKaKaN"?? dan mengapa ada "aNaK YaNG DiSiSiHKaN" dan "DiBeZa-BeZaKaN"??

DoaKu...
Satu hari nanti, tempat yang terlalu kusayang ini akan kembali seperti "SediaKaLa", kembali menyinarkan "KaSiH-SaYaNGNYa", kembali mengeratkan "SiLaTuRRaHiMNYa", kembali memecah keheningan dengan "HiLai TaWaNYa", dan kembali mendakap erat kesemua "aNaK-aNaKNYa".......

Ya ALLAH, Ya Tuhanku.....
Kau makbulkanlah doa seorang anak ini ya ALLAH, doa seorang anak yang mengharapkan doa adik beradiknya yang lain di makbulkan...... Jadikan kami ini sebagai anak-anak yang soleh dan solehah ya ALLAH.... Amin ya Rabbal a'lamin....

posted by FeNDie @ 2:40 PM  
1 Comments:
  • At 8:53 AM, Blogger Irwandy said…

    Hadapi dengan senyuman,
    Semua yang terjadi biar terjadi,
    Hadapi dengan tenang jiwa,
    Semua kan baik baik saja...

    Bila ketetapan Tuhan
    Sudah ditetapkan tetaplah sudah
    Tak akan yang bisa merubah
    Dan takkan ada yang bisa berubah...;)

     
Post a Comment
<< Home
 
 


Hidup Aku

    *FeNDie MiNHaT*
    MeLaKa, MaLaYSia
    eNGiNeeRiNG FieLD
    MaRRieD aND NoT aVaiLaBLe...
Coretan Hidupku
Sejarah Hidupku
Pelengkap Hidupku
Nadi Kehidupanku

SuaRa-SuaRa MeRDu!!

Ruang Menceria Hidupku
Terima Kasihku :
15n41n1
Geng Jurnal Powered by Blogger
 
Image hosted by TinyPic.com