Image hosted by TinyPic.com
Pandangan Hidup
 
Wednesday, April 20, 2005
MiNGGu MeNGHiTaMKaN KuLiT
Bermula dari tanggal 9 april sampai la ke 20 april... aku dengan paksarelanye telah berjemur dibawah sinaran matahari hingga menyebabkan aku kelihatan seperti CeKoDoK HaNGuSSSS!! aper nak buat kan??? cari makan...

Senarai aktiviti:-

1) DeMoNSTRaSi SiLaT CeKaK HaNaFi Di KaRNiVaL TV3 SuRe HeBoH MeLaKa
2) FaSiLiTaToR Di KeM LaMBaiaN DaNau
*SeK. MeN. SeG HWa
*PRoJeK BaSaH 2.0 GeNG JouRNaL
*PeLaJaR CeMeRLaNG NeGeRi JoHoR

Bermula dari persiapan utk persembahan demonstrasi silat, aku telah menggagahkan diri utk turun training setiap malam selama dua minggu dan pada saat-saat terakhir.... abis siku aku jahanam dimamah pasir.... warghh!! sakit wooo!!!
pada 9 april, tibalah hari yg dinanti-nantikan setelah lama bertungkus lumus menyiapkan diri dengan teknik dan taktik utk dipertontonkan kepada hadirin yg membanjiri tapak karnival sure heboh di melaka.....
karnival nih berlangsung selama 2 hari... so dalam 2 hari tuh aku terpaksa la berjemur dibawah sinaran mentari yg dengan rakus dan selambernyer telah memanahkan terik sinaran nye pada kulit aku yg tak berapa putih nih..... tak per!!! seronok punyer pasal!!! aku buat tak tau jer.... orang kater biar ler kulit itam janji ati baik!!! lagik satu aku berpegang pada prinsip... lelaki nih kalau itam lagi macho.....(macho ker aku??)

Alhamdulillah.... pasukan demo aku berjaya memberikan persembahan yg terbaik utk karnival itu dan pelbagai pujian dan sanjungan yg kami terima dari berbagai-bagai pihak yang memuji persembahan kami semua.... tapi aku buat tak dengar jer sebab aku nih tak makan di puji!!! abis kuat kuat pon aku cakap trima kasih jer sebab puji pasukan aku..... takkan aku nak riak lak kan??? sebab bukan aku sorang jer yg buat demo.

Abis jer mission SuRe HeBoH... aku shoot lak gi Lambaian Danau..... Tempat aku cari makan.... dan diberi makan..... aku nih fessy kat situ.... lama gak laa aku kerja kat situ...... 3 tahun lebih

Aku berpeluang utk menjaga 3 daripada 4 group yg masuk sebagai peserta dan berpeluang menjadi kem komandan utk group geng journal. group yg aku handle adalah SeK. MeN.(C) SeG HWa , GeNG JouRNaL dan Pelajar Cemerlang negeri JoHoR.....

Maaf Yer kalau aper yg bakal aku coretkan ini akan menyinggung hati mana-mana pihak yg membacanyer.... aku sekadar meluahkan aper yg tersirat dihati dan tersurat dijari....

Pertama sekali aku nak bagi tahu yg aku tak larat nak menulis pengalaman aku bersama group SeG HWa dan Pelajar Cemerlan JoHoR......ini disebabkan kerana aku tidak mempunyai masa yg cukup sebab lepas nih aku kena gi kem semula utk membanting tulang....

JuMaaT... bermula dari jam 3 petang sesudah Solat JuMaaT... KLD di datangi oleh ahli geng journal secara berperingkat sebab deorang nih datang dari serata pelusuk tanah air... tapi yg ramai nye datang dari k.L.... tak ramai yg aku kenal dari kem basah 1.5 yg lepas hadir utk projek basah kali ini... dan antara yg terawal yg aku perasan adalah pengarah program iaitu abg Basri sebab dear datang bawak passenger.... sorang lelaki bernama attok (good looking person), aMoi(gadis free hair yg cute) dan Yati(gadis yg berwajah ayu) .... lama lepas tuh aku perasan plak ToK R (X-PreZ GJ)... tapi aku agak kecewa sebab aku nengok dear datang sorang.... tak bawak family.... nak tanyer segan.... kang tak pasal-pasal kena lecture plak.... pastuh kak G tanyer kat ToK R "TiN, Sarah ngan Bina tak datang tok??" semua mata tertumpu pada ToK R.... ToK R jawab"datang ... tapi lambat sket" Kak G tanyer lagi... "TiPaH datang ToK??"
skali lagi mata kami tertumpu pada ToK R dengan penuh harapan.... ToK R jawab "Tak Kot"... Wargghh!! sedey nyer!!! TiPaH tak datang.... sebenarnyer semua fessy yg bertugas utk group GJ harap tipah datang skali join projek basah nih... lebih-lebih lagik si azli yg sekarang nih sedang memegang takhta mat BunGa KeM dan tak lain tak bukan... aku sendiri yg merupakan X-Mat Bunga KeM (sekarang da retired)

Pada sebelah malam nyer... kami semua berkumpul di dalam dewan makan utk membahagikan kumpulan yg ader tuh... memula kitorang duduk dalam bulatan besar.... PaK LeT menghoskan majlis dengan meminta semua yg hadir utk memperkenalkan diri.... setelah selesai sesi memperkenalkan diri... PaK LeT seterusnyer mengisytiharkan aku sebagai KeM KoMaNDaN projek basah 2.0.... (murah rezeki aku)...tapi tanggungjawab berat beb!!!

PaK LeT membahagikan group GJ kepada 3 kumpulan kecil dan meminta mereka mencipta nama kumpulan, menyiapkan logo, moto dan mempersembahkan "Hakka" (cheers utk naik kan semangat ahli kumpulan)..... dan hasil nyer...

1) Morrock
2) Dugong Bersimpuh ayu
3) Si Merah Padi

hakka yg dipersembahkan oleh setiap kumpulan memang best... tapi tak dapat dinafikan yg hakka dari kumpulan Morrock berjaya mencuit hati kami semua dengan aksi ND yang bersuara lembut menyebut "Langkah mayat kami dulu!!" macam %$@# kat lorong aji taib ajer...hehehe... jangan mara erk????

Sebelum setiap kumpulan membentangkan hasil kerja mereka.... terlihat olehku kelibat KaK TiN (SuRi ToK R) bersama-sama sarahmon dan Sabrinamon(anak2 ToK R) dan yang paling aku terkejut...... TiPaH!!! TiPaH datang!!! YeaYea!!!TiPaH DaTaNG!!! aku nengok muka AzLi merah cam kera dapat bunga atas kedatangan TiPaH!! tapi blom confirm azli boleh dapat si TiPaH tuh.... aku pon suker gak tapi segan nak expose lelebih nanti kantoi plak ngan mem aku kan susah tuh?? tapi aku tak heran kalau si AZLi tu nak ngendeng kat TiPaH sebab confirm dear tak sanggup....maner tak nyer... syarat yg ditetapkan oleh bakal kak ipar tuh susah sangat!! sikit lebih kurang jer ngan syarat putri gunung LeDaNG....

Lepas sesi pembentangan... kitorang main game RaJa BoToL... game nih merupakan game yg paling melucukan pernah ditemui oleh manusia dalam abad ini... dari game ini... akan terciptalah banyak berkataan baru seperti yg di sebut oleh TiPaH sebagai "DoPLoH ToToL"... hehehehe..... (jangan mara yer TiPaH) BerGuLiNG-GuLiNG kitorang ketawakan TiPaH malam tuh... merah muka TiPaH..... SYiaN kat "TiPaH DoPLoHToToL"..... pemenang utk game raja botol nih aku tak berapa ingat.... sebab kes TiPaH tuh tak ilang dari ingatan kitorang.....

Abis game raja botol... kitorang main game simpul tali..... bermacam skill utk meloloskan diri tercipta pada malam tuh... dan kitorang nih (fessy) pon aper lagik??? "a'ah kak masuk celah tuh kak" "bang !! lompat bang"... sebenarnyer kitorang sajer jer ngusik GJ nih... nak tengok tinggi maner IQ deorang!!! bleh tahan gak arr deorang punyer IQ..... macam-macam cara deorang buat utk lepaskan diri dari ikatan tali tuh..... tapi nasib tak menyebelahi deorang kot.... lastly PaK LeT sendiri yg ajar deorang camner nak lepaskan diri.... memasing tergelak sendiri...... lebih-lebih lagik yg masuk kat celah-celah tuh, yg melompat-lompat tuh.....

Lepas game tali.... deorang kena settlekan satu masalah akaun, cam biasa arr.... IQ mereka akan digilap sekali lagi.... banyak kali gak PaK LeT bagi peluang kat deorang utk confirmkan jawapan deorang..... aku sekadar menonton dari jauh....

inilah cara ice breaking di KeM LaMBaian DaNau..... simple dan MeNaRiK!! TaHNiaH Kepada mereka-mereka yg menghidupkan suasana seperti "TiPaHDoPLoHToToL" dan "KaKaK yg PaNDai MenCeLaH" dn "abang YG pandai melompat"

Abis acara ice breaking... kitorang gi night walk.... cam biasa aku akan jaga port yg strategik tapi kali ni aku tanak sergah deorang sebab aku kesian kat deorang.... kang tak pasal-pasal jer dari nama ProJek BaSaH 2.0 jadi Projek SeLuaR BaSaH 2.0 (hehehehe) .....

Semua peserta selamat sampai di kem pada malam itu dan aku bagi briefing sket sebelum deorang masuk tido..... acara bersambung besok pagi....

Pagi ari sabtu... acara dimulakan seawal jam 7.00 pagi dengan acara senam robik yg dipimpin oleh BoB aZRiN.... mamat sorang nih merupakan seorang pemain takraw utk state JoHoR... menarik sungguh aksi yg digayakan dalam senam robik tersebut.... kalau jiwa tak kental.... confirm terduduk kepenatan!!

abis acara senam robik.. azli membawa Group GJ utk JoGGiNG pagi..... GJ telah dibawa berjogging di sekitar kawasan tasik biru dam aku hanya mengikut dari belakang utk memastikan tiada peserta yg tercicir.....

Setelah melewati setengah perjalanan... tiba-tiba 2 orang gadis manis yg dikenali sebagai AMoi dan Yati berpatah balik utk menuju ke kem dengan tergesa-gesa...... aku bertanya kenapa mereka kelihatan begitu cemas??? Rupa-rupanya salah seorang dari mereka sedang menahan AZAB utk membuang sisa-sisa kumuhan badan.....(syian kat deorang) aku katakan pada mereka bahawa jalan yg mereka lalui tadi adalah sama jaraknya dengan jalan yg bakal mereka tempuhi dihadapan.... terserlah kekecewaan di wajah mereka!!! dah lah menahan azab.... pastu kena jogging balik ke kem utk satu jarak yg agak jauh.... lebih kurang 1.3 kM...... aku dengan rasa belas yg melampaui batas kemanusiaan... meng"offer"kan diri utk membawa mereka berdua bersama KaK TiN, Sabrinamon dan YaNie melalui jalan pintas menuju ke kem.... Sesampainya di KeM.... tanpa disuruh-suruh, si polan yg dok azab menahan tadi tuh terus meluru ke TaNDaS bagi menunaikan HaJaT yg telah sekian lama terpendam...... SeLaMaT satu perkara...

Setelah balik dari berjogging....GJ pon bersarapan pagi.... sesudah itu aku memberi sedikit taklimat ringkas utk acara yg seterusnye iaitu acara mengikat rakit..... Setiap kumpulan dipecahkan kepada 2 kumpulan kecil dan setiap kumpulan kecil akan mengikat rakit mereka....

Setelah rakit siap diikat..... GJ berhenti rehat seketika utk minum pagi pada jam 10....

Selesai minum... Gj telah aku arahkan memikul rakit mereka ke jeti secara KoNVoi..... sampai di jeti.... aku tiup wisel......"PHeeeWWWiiiTTTTT"..... "Semua perserta diminta turun kedalam air" "TiNGGaLKaN rakit anda di atas"...... aku handle sessi "Water Confidence"...... ader yg confidence...... dan ader juga yg tak confidence..... tak lupa juga yg over confidence......

Setelah aku berjaya meng"confidence"kan semua peserta... aku arahkan mereka menurunkan rakit kedalam air....... dan aku meminta mereka bersedia utk acara perlumbaan rakit jarak sederhana....... "oN YouR MaRK!!" "GeT SeT!!" "PPPRReeeeTTTT!!!!" acara perlumbaan rakit dimulakan.......

Pada aku... Menang atau kalah bukan diukur pada kedudukan di akhir perlumbaan.... tetapi diukur pada semangat berpasukan dan setiakawan dalam setiap kayuhan utk melengkapkan dan menghabiskan perlumbaan....... TaHNiaH!! TaHNiaH kepada semua peserta kerana berjaya menghabiskan perlumbaan......

Abis acara berakit..... sesi memunggah dan menyusun rakit yg telah digunakan..... GJ bernasib baik kerana tidak perlu menyusun buluh yg digunakan ke atas rak tetapi hanya perlu menyusun semua peralatan yang digunakan kepada 6 kumpulan utk digunakan oleh group KoMuNiTY.....

Abis acara menyusun... acara Ber"dugong-duging"...... disini tak ingin aku menceritakan bagaimana suasana dijeti kerana aku rasa adalah lebih baik korang tengok sendiri bagaimana seronoknyer GJ melepaskan DeNDaM mereka dari atas jeti ke dalam air tasik LaMBaiaN DaNau..... aku sekadar memerhatikan keselamatan mereka dari atas jeti..... ini adalah rutin kami semua fessy demi menjaga keselamatan peserta yg sedang berseronok sampai lupa daratan...(hehehe)

Makah tengahari dan sembahyang zohor... tak kurang juga yg sertakan pakej taik mata....

Acara disambung semula selepas minum petang pada pukul 4.30 ptg......

Aku memberi sedikit taklimat berkenaan WaRGaMe....... Pastu Calit LuMPuR kemuka setiap Peserta..... dan aku ajarkan Mereka Lagu "Barisan JaLaN"..... Pelik nama lagu itu... tapi skali dengar pasti sumer orang akan bersemangat utk pergi BerperaNG.......

Seasampai nya di tapak WaRGaMe... KiLat sabung menyabung dan petir berdentum.... PaK LeT mengarahkan semua peserta balik ke kem segera...... KeCeWa!! SeDiH!!!

Acara WaRGaMe tidak dibatalkan, tetapi ditunda selepas hujan reda......

Sampai di KeM.... kitorang sumer lepak kat dapur sambil menikmati baki minuman petang..... dalam pada semua orang sedang runsing menantikan hujan reda.....ND dengan ikhlasnya memetik gitar kapok miliknya utk menceriakan suasana..... berbagai-bagai lagu dimainkan dengan diiringi suara koir GJ....... terhibur seketika GeNG DaPuR mendengar suara-suara syahdu mereka itu.....

Tepat jam 6.00 ptg.... ujan berhenti.... WaRGaMe disambung semula.... "PPPRRReeeTTTT!!!"

Kalau aku cerita camner permainan ini..... pastinyer korang sumer tak perlulah datang ke KLD utk ber"WaRGaMe" cara KLD..... yg pasti nyer.... TeLuR.... LuMPuR..... DaN BoToL MeRaH.... menjadi saksi kehebatan Permainan ini....KePuTuSaN PeNGaDiL aDaLaH MuKTaMaD!!!

"iNi CaRa KaMi BeR"WaRGaMe Di SiNi" kata ku dalam sedikit ulasan di akhir permainan.... "KaLaU aDeR YG TeRSiLaP, aDeR YG KuRaNG.... SaYa MiNTa MaaF!!"

BaLiK dari WaRGaMe.... Acara Ber"DuGoNG-DuGiNG"....... sampai maghrib baru GJ JuMPA TaNGGa nak naik ke JeTi.....

MaKaN MaLaM..... BBQ yg disediakan oleh GeNG DaPuR dibawah pimpinan PaK AJi IBRaHiM....

Selesai makan malam...... Acara Sketsa oleh setiap kumpulan... dan fessy diberikan tugas utk memberi ulasan dan komen pada setiap persembahan....... Berbagai-bagai idea kreatif dan bernas dipertontonkan oleh setiap kumpulan..... KuMPUlan yg berjaya mencuri perhatian JuRi adalah kumpulan DuGong Bersimpuh Ayu.......VCD rakaman boleh didapati dari pak Bear......

Acara bersambug pagi esoknya....

Acara terakhir mengikut jadual adalah acara KaYaK SaFaRi....... TReK yg dilalui sungguh MeNcabar ketahanan diri dan mental.....pemandangan juga indah..... dikelilingi periuk kera dan senduduk putih.... aku mengajar cara-cara RaFTiNG, TuKaR KaYaK, TuRuN dan NaiK KaYAK dari Dalam air, dan akhir skali BuaNG aiR (kalau KaYaK TeRBaLiK).....

Peristiwa itam yg tidak dapat dilupakan oleh setiap peserta adalah bilamana kayak ATToK terbalik mengakibatkan kamera digitalnya lemas dalam tasik dan kunci kereta abang basri NYoRoK di dasar tasik.....(SYiaN kat attok ngan abang basri)

selesai acara berkayak dan mencuci kayak..... sekali lagi acara ber"Berdugong-duging"..... sampai perut kejang baru mereka naik ke darat..... maklumler..... acara ini merupakan acara terakhir mererka di KLD...... aku hanya menjadi pemerhati setia di atas jeti sambil memegang anak abang spyz (baby afif)....

Makan tengahari dan sesi bergambar....... aku sungguh terharu dengan kerjasama dan semangat yg ditunjukkan oleh setiap peserta PRoJeK BaSaH 2.0...... walau pun mereka ada yang baru kali pertama bersua muka....... tetapi kemesraan yg terjalin seolah-olah mereka adalah sebuah family yg akrab........ semoga semangat ini berkekalan sampai bila-bila...... terima kasih kepada semua peserta yg sudi memilih KLD sebagai destinasi projek basah 2.0 dan semoga kita berjumpa lagi di masa hadapan.....

SeNaRai PeSeRTa Yg HaDiR......


BaSRie -- Pengarah program
ToK RiMau -- X-PReZ GJ
KaK TiN
SaRaHMoN
SaBRiNaMoN
TiPaHDoPLoHToToL
WaK DiN -- PrEZ GJ
PaK BeaR
KaK RoS
ND
MuSHRooMCuTe
NeSLoiCe
SuPeRDiMaN
ATToK
HaSHiMaH
YaTie
AYAReS151
CHeMPaKaSaRi
De5LiN
AZMiR
PuLuT iTaM
ahmad
KaK SaLiNa
LaNGSaTZ
MuNiRaH
MR. BeaN
KaK YaH
AJuN
aBaNG SPYZ & FaMiLY


DaN satu nama yang terlepas dari pandangan saya..... MaDuLeBaH

aKHiR KaLaM dari saya......

SeMoGa BeRJuMPa LaGi.....



posted by FeNDie @ 6:07 PM  
1 Comments:
  • At 2:19 PM, Blogger Nida Shaari said…

    ulasan yang sungguh menarik dari jelingan mata seorang kem komanden..

    tapi.. mana nama saya? tercicir? atau tenggelam bersama kayak yang terbalik di tengah2 tasik?

    anyway.. terima kasih atas segalanya.. nantikan lagi kedatangan kami yang x jemu2 dengan air tasik..

     
Post a Comment
<< Home
 
 


Hidup Aku

    *FeNDie MiNHaT*
    MeLaKa, MaLaYSia
    eNGiNeeRiNG FieLD
    MaRRieD aND NoT aVaiLaBLe...
Coretan Hidupku
Sejarah Hidupku
Pelengkap Hidupku
Nadi Kehidupanku

SuaRa-SuaRa MeRDu!!

Ruang Menceria Hidupku
Terima Kasihku :
15n41n1
Geng Jurnal Powered by Blogger
 
Image hosted by TinyPic.com